ارتباط عملکرد فیزیکی با وضعیت شناختی بیماران دیابتی

13نوامبر 2018- تحقیقات نشان می دهد آزمایشات عملکرد فیزیکی افراد مبتلا به دیابت، به ویژه سرعت راه رفتن و قدرت گرفتن، با عملکرد شناختی این بیماران ارتباط دارد، این کشف می تواند به تشخیص زودترعلائم زوال عقل یا دمانس در این افراد کمک کند.
دکتر Tingting Liu، استاد پرستاری در دانشکده ی پرستاریEleanor Mann ، و همکارانش نتایج تحقیقات خود را این هفته در نشریه ی Advanced Nursing، منتشر کردند.
دکتر Liu گفت: بررسی ارتباط تست های عملکرد فیزیکی با عملکرد شناختی در یک جمعیت دیابتی بسیار مهم است و می تواند به شناسایی بیماران مبتلا به زوال عقل پیش بالینی، کمک کند. این یافته ها از تشویق بیماران دیابتی برای انجام فعالیت فیزیکی بیشتر حمایت می کند و بر اهمیت ارائه ی مراقبت های بهداشتی چند رشته ای به بیماران دیابتی تأکید دارد.
محققان از داده های مربوط به مطالعه ی طولی" بهداشت و بازنشستگی چین یاCHARLS " استفاده کردند. در این مطالعه طیف وسیعی از اطلاعات سلامت و جمعیت شناسی از بزرگسالان چینی بالغ با سن بیش از 45 سال جمع آوری شد. آنها با استفاده از تکنیک های تجزیه و تحلیل آماری، ارتباط بین آزمون های عملکرد جسمی، از جمله قدرت گرفتن، سرعت پیاده روی، نشست و برخاست از روی صندلی(chair stands test) و تعادل، با معیارهای عملکرد شناختی نظیر طراحی فیگور(طراحی بدن انسان)، یادآوری کلمه و نمره ی  TICS-10که معیاری برای اندازه گیری جهت گیری روانی و توجه است، را بررسی کردند. محققان دریافتند که سرعت پیاده روی با طراحی فیگور ارتباط دارد و قدرت گرفتن با حافظه ی اپیزودیک و نمره یTICS-10 مرتبط است.
دکتر Liu توضیح داد با توجه به تحقیقات قبلی که نشان می دهد ورزش می تواند عملکرد شناختی را در بزرگسالان مبتلا به دیابت بهبود بخشد، این کشف نشان می دهد که هدف قرار دادن عملکرد فیزیکی در این افراد نیز می تواند مهارت های شناختی مرتبط را بهبود بخشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ی اصلی مراجعه کنید:

Meng Zhang et al. Physical performance and cognitive functioning among individuals with diabetes: Findings from the China Health and Retirement Longitudinal Study Baseline Survey, Journal of Advanced Nursing (2018). DOI: 10.1111/jan.13901

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-11-physical-cognitive-linked-diabetes-patients.html